תלונת שווא – אלימות במשפחה

המאמר בא להתריע מפני התופעה הבזויה של תלונת שווא במסגרת יחסים זוגיים, וחלילה לא קובע, כי כל תלונה במשטרה שהוגשה במסגרת יחסים זוגיים הינה אכן תלונת שווא.

אחוז העצורים בבתי המעצר בגין אלימות במשפחה

מי שיבקר בבתי המעצר ברחבי הארץ וישאל את העצורים מדוע הם מצויים במעצר, יגלה תופעה מדאיגה לפיה אחוז גדול מאוד מבין כלל העצורים, נמצאים בבית המעצר בשל חשד לביצוע עבירות אלימות במשפחה.

מהנתונים הידועים, נפתחים בכל יום כ – 60 תיקים פליליים בחשד לעבירות אלימות במשפחה. לקריאה אודות נתונים אלה כנסו לקישור הבא: ויצו.

האם כל אותם עצורים או חשודים אכן ביצעו עבירות אלימות במשפחה? האם הם אכן תקפו באלימות את בת הזוג? האם הם איימו עליה? חד משמעית – לא! רבים מהם עצורים בשל תלונת שווא.

תלונת שווא בעבירות אלימות במשפחה

במדינה בה שליש מכל הזוגות הנשואים מתגרשים, אין זה מפתיע שבמסגרת הליכי הגירושין מוגשות תלונת שווא לא מעטות על עבירות אלימות במשפחה. התלונות מוגשות לצורך הפעלת לחץ על בן הזוג, מתוך טקטיקה בזויה ועל מנת שהתלונה תשמש כקלף מיקוח להמשך הליכי הגירושין, או כדי להרחיק את בן הזוג מהמשפחה ומילדיו, לנקום בו ולהרע לו.

כאשר מתלווה לתלונת השווא עדות מסודרת של בת הזוג ואולי גם תמונה או ראיה אחרת המצביעה על חבלה שנגרמה כתוצאה מהאירוע ה"אלים" שהתרחש (הרי אין קושי לשפשף את היד ולהראות שריטות או לגרום לחבלה עצמית), מיד ייעצר בן הזוג על ידי משטרת ישראל, ייחקר ובסבירות גבוהה ייעצר תחילה על ידי קצין משטרה למשך 24 שעות ובהמשך יובא להארכת מעצר בפני שופט בבית המשפט.

בצער אציין, כי לעתים רבות, אותן תלונת שווא נעשות בהדרכה ובהוראה של עורכי הדין של בת הזוג וזאת מתוך אסטרטגיה לניהול התיק ועל מנת להשחיר את פניו של בן הזוג בפני בית המשפט לענייני משפחה.

טיפול משטרת ישראל בתלונות בגין אלימות במשפחה

משטרת ישראל נותנת חשיבות אדירה לתלונות על רקע עבירות אלימות במשפחה ואף הקצתה חוקרים מיוחדים לחקירות מסוג אלה (חוקרי אלמ"ב). במקרים רבים אכן הותקפו נשים על ידי בני זוגם, בוצעו עבירות של אלימות חמורה, התעללות נפשית ופיזית, עבירות מין ואף לא מעט מקרי רצח ופגיעות על רקע של כבוד המשפחה.

לכן, חשוב לדעת, כי גם אם בת הזוג תגיע לתחנת המשטרה, לאחר הגשת התלונה, ותבקש לבטל אותה בטענה כי מדובר בתלונת שווא או כי היא סולחת לבן זוגה, חוקרי המשטרה לא ייחסו לבקשת הביטול משמעות גדולה ולא ייטו לגנוז את התיק ללא חקירה ממצה.

בינתיים, ובמקרים שבן הזוג לא באמת תקף את בת זוגו, הוא עתיד לבלות ימים ולילות במעצר מאחורי סורג ובריח עד אשר תוכח חפותו.

אלימות כלפי ילדים

הכלל במשפט הפלילי בישראל, כפי שנפסק, בין השאר, בערעור פלילי 4586/98 פלונית נ׳ מדינת ישראל הינו שלא תתקבל טענה של ״עונש חינוכי באמצעים אלימים״. על כן, חל איסור על הכאת ילדים אף אם הכוונה הינה חינוכו של הילד ואף אם מדובר במכה קלה.

מקרים של אלימות כלפי ילדים מטופלים ביד קשה והחוק בעניין מגן על הילדים וקובע תקופות מאסר ארוכות. על כן, מומלץ להיעזר בעורך דין פלילי בעל ניסיון בתחום.

עורך דין גיל ויינשטיין הינו בעל ניסיון רב בטיפול בתיקי אלימות במשפחה (אלמ"ב) אם מתקופת היותו פרקליט בפרקליטות הפלילית שם הגיש וניהל עשרות רבות של תיקי אלמ"ב ואם כששימש סנגור פלילי וייצג חשודים ונאשמים בעבירות אלמ"ב. לא פעם, הצליח עו"ד ויינשטיין להביא לידי כך שהתיק נגנז כבר בתחנת המשטרה או להביא לידי זיכוי לקוחותיו.