עבירות תעבורה בצבא

מעורבות חיילי צה"ל ב עבירות תעבורה בצבא

חיילי צה"ל בסדיר ומשרתי הקבע בצבא עושים שימוש בעשרות אלפי רכבים ביום. באופן טבעי, נהגים רבים מעורבים בתאונות דרכים ובביצוע עבירות תעבורה בצבא.

צה"ל אוכף בחומרה את החיילים שמבצעים עבירות תעבורה בצבא ומפעיל את המשטרה הצבאית לצורך אכיפת חוקי התנועה באמצעות ניידות סמויות וגלויות ונהגי אופנועים שמסיירים בכבישים.

חייל שייתפס כשהוא מבצע עבירת תעבורה בצבא צפוי להישפט על ידי בית הדין הצבאי ואם יורשע, יוטל עליו עונש שלילת רישיון צבאי ואזרחי, שלילת רישיון על תנאי, קנס ועוד. כאשר מדובר בעבירות תעבורה חמורות במיוחד, יכול ויוטלו על החייל עונשים חמורים הרבה יותר ואף עונשי מאסר.

אירוע של תאונת דרכים בצבא

באחד מהתיקים שטיפל משרדי, לוחם בצה"ל ששימש גם כנהג חפ"ק נאלץ להתמודד עם אירוע בו חל פיצוץ ברכב בו נהג, זאת כשהרכב היה בעלייה תלולה. החייל יצא מהרכב כדי לבדוק את מקור הפיצוץ וכך עשה גם מפקדו שישב לידו.

בשלב מסוים, הרכב החל להתדרדר כשבחלק האחורי ישב לוחם אחר, הלוחם החליט לקפוץ מן הרכב והרכב פגע בו, כך שנגרמו לו חבלות חמורות והוא אף נפלט מהצבא בשל הורדת פרופיל.

נגד לקוח המשרד ומפקדו נוהלה חקירת מצ"ח בגין עבירות תעבורה בצבא – החניית רכב שלא כחוק וגרימת חבלה חמורה. בסוף החקירה, הוגש נגד השניים כתב אישום בעבירות אלה. הטענה שהועלתה נגד החייל הייתה שהוא נהג בפזיזות בכך שלא הרים את בלם היד עד הסוף ולא הטה את גלגלי הרכב לכיוון המדרכה. נטען, כי במעשיו אלה הוא גרם למעשה לחבלתו החמורה של החייל.

התיק נוהל בבית הדין הצבאי ועורך דין צבאי גיל ויינשטיין העלה טענות הגנה רבות שהביאו לזיכוי החייל בעבירות החמורות בהן הואשם. בין השאר נטען, כי הלוחם החליט לקפוץ מהרכב על דעת עצמו ובניגוד לנוהל התהפכות, כך שנותק הקשר בין מעשי הלקוח לבין החבלה שנגרמה. כן נטען שמפקדו של הלקוח לא היה צריך לאפשר לו לצאת מהרכב וכך הייתה נמנעת התדרדרות הרכב. עוד נטען שהלקוח לא עבר הדרכות מתאימות לנהיגה בכלי רכב זה.

כאמור, בשל טענות אלה ודרך הצגתן, החייל זוכה מהעבירות התעבורה החמורות.

היוועצות בעורך דין צבאי בחקירת מצ"ח

הנה, אנו למדים שגם התנהלות יומיומית ותמימה עלולה להוביל לחקירת מצ"ח ובסופה להגשת כתב אישום. המלצתי היא שלא לזלזל בהליכים שכאלה ולפנות כבר בהזדמנות הראשונה לעורך דין צבאי שילווה אתכם בחקירת מצ"ח ובהליך המשפטי בבית הדין הצבאי.