תאונת דרכים

מה העונש לנהג שגרם לתאונת דרכים?

פתח דבר

לעיתים, חוסר זהירות בנהיגת רכב עלול להשפיע על הנהג לאורך כל חייו. בוודאי בהיבט הרפואי והנזיקי. אך מה הן ההשלכות בהיבט הפלילי בגין גרימה ל תאונת דרכים עם נפגעים קלים? על כך במאמר הבא.

בכל אירוע בו נהג היה מעורב בתאונת דרכים שבה היו נפגעים, ייפתח תיק חקירה. מדובר בתיק חקירה הדומה לכל תיק פלילי אחר – הנהג ייחקר באזהרה, יישלח למקום בוחן תנועה שיערוך חוות דעת, ייגבו הודעות מנפגע התאונה ומעדים פוטנציאליים נוספים ויאספו ראיות נוספות מהזירה.

ככל ויימצאו ראיות לנהיגה בחוסר זהירות ו/או נהיגה בקלות ראש על ידי הנהג, באופן שבעקבות נהיגתו נחבל אדם – יוגש נגד הנהג כתב אישום פלילי לבית המשפט לענייני תעבורה.

לא מעט פעמים, הנפגע היחיד הינו הנהג עצמו ואין מעורבים אחרים שנפגעו. גם במצבים אלה, כאשר ישנן ראיות לנהיגה בחוסר זהירות, המשטרה תגיש כתב אישום נגד הנהג שנפגע.

 

סעיפי העבירה והעונש בצידו

סעיפי העבירה הנפוצים הם נהיגה בקלות ראש עבירה לפי סעיף 62 לפקודת התעבורה יחד עם סעיף 38 לפקודת התעבורה שעניינו פסילת מינימום של 3 חודשים למי שהורשע בגרימת תאונת דרכים בה נחבל אדם. יחד עם עונש זה, יטיל בית המשפט לתעבורה עונש פסילה על תנאי, קנס וכן לנהג יירשמו נקודות לחובתו במשרד הרישוי.

בית המשפט ישקול מספר שיקולים בעת גזירת העונש, כלדקמן: מידת החבלות שנגרמו לנפגע, וותק הנהיגה של הנהג הפוגע אל מול הרישום התעבורתי שלו, התנהגותו של הנהג בחקירה, לקיחת אחריות, התנהגותו של הנהג בזירת התאונה, אשם תורם (אם קיים) של הנפגע ועוד.

במספר פסקי דין נקבע מתחם ענישה הנע בין 3 חודשי פסילת רישיון ל 12 חודשי פסילה.

העונשים הנגזרים על נהגים שביצעו עבירות מסוג אלה בנסיבות חמורות, כגון: תאונה על מעבר חציה או תוך כדי חציית צומת באור אדום או תוך כדי נהיגה במהירות מופרזת וכו', חמורים הרבה יותר. כך גם כאשר החבלות שנגרמו לנפגע העבירה קשות יותר.

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים כנהגים, הישארו במקום והזעיקו עזרה של אמבולנס ומשטרה. אל תודו בפני אף אחד כי אתם אשמים בקרות התאונה והתייעצו עם עורך דין בהקדם.

 

דרכי ההתמודדות עם כתב אישום בגין תאונת דרכים

במידה והוגש נגד נהג כתב אישום, עומדת לו הזכות לעיין בחומר החקירה ולבחור האם לנהל את המשפט באמצעות הבאת העדים והצגת ראיות או להגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית. כל אפשרות טומנת בחובה סיכוי וסיכון ובעלת יתרונות וחסרונות. כך למשל, במידה ונהג ינהל את התיק ובסופו של ההליך הוא יורשע בעבירות, בדרך כלל בית המשפט יחמיר איתו בעונש יותר מאשר עם נהג אשר הודה בהזדמנות הראשונה בבית המשפט והגיע להסדר טיעון בתיק. מן הצד השני, לנהג אשר מנהל את התיק בבית משפט קיים הסיכוי להוכיח את חפותו.

בנימה אישית אציין, כי מהניסיון שלי, מרבית התיקים אינם חד משמעיים ולעיתים רבות לנהגים המואשמים יש גירסה טובה לקרות האירוע, בניגוד להאשמות המצוינות בכתב האישום.

 

עו"ד גיל ויינשטיין מייצג חשודים ונאשמים אשר היו מעורבים בתאונה עם נפגעים. לכל שאלה נוספת אתם מוזמנים להתקשר לטל' מספר 050-6227776.