חקירת מצ"ח – כל מה שצריך לדעת

חקירת מצח – משטרה צבאית חוקרת

המשמעת בצבא ההגנה לישראל הינה יסוד חשוב במעלה אשר בלעדיו הצבא אינו יכול להתקיים. לשם כך, הוקם בצה"ל

חקירת מצח
חקירת מצח

יחידת המשטרה הצבאית החוקרת אשר תפקידה, בין השאר, אכיפת המשמעת בצה"ל והבאת חיילים חשודים בביצוע  עבירה פלילית בפני חקירת מצח.

מה היא חקירת מצ"ח, איך מתנהלים כאשר נקראים לחקירת מצ"ח, ממה צריך להיזהר ולדעת לפני  חקירת  שכזו – כל  התשובות במאמר הבא.

חקירת מצ"ח = חקירה פלילית לכל דבר ועניין

אנשים נוטים לזלזל בחקירת מצ"ח, אולי מפני שהם חושבים שמדובר בהליך שמתנהל בתוך הצבא או משום  שרוב החוקרים הם חיילים צעירים במהלך השירות הסדיר ונראים ילדים בעצמם, אך הלכה למעשה, חקירת מצ"ח הינה חקירה פלילית לכל דבר ועניין והמשמעות של חקירה כזו הינה תחילתו של הליך פלילי המתנהל נגד החייל הנחקר.

ככל הליך פלילי, קיימות השלכות אדירות להמשך החיים של החייל הנחקר, ואלה הם:

  1. הכתמת הרישום הפלילי – הרשעה בעבירה פלילית בבית דין צבאי גוררת אחריה רישום פלילי בגין ביצוע העבירה. הרישום הפלילי נותר גם להמשך החיים האזרחיים.
  2. המשך השירות הצבאי של החייל – הרשעה בעבירה עלולה להביא לפיטורי החייל מצה"ל. הדבר נכון בעיקר כאשר מדובר בעבירות פליליות חמורות ו/או כאשר מדובר בעבירות סמים מרובות שאז החייל יועלה לוועדת סמים אשר עלולה להמליץ על פיטורי החייל משירות צבאי, תוך שלילת כל ההטבות ומענקים של חייל משוחרר.
  3. עונשים הנגזרים בבתי הדין הצבאיים – על חייל אשר יורשע בביצוע עבירה פלילית בבית הדין הצבאי יוטלו עונשים שכולל לעיתים רבות מאסר ממשי מאחורי סורג ובריח (ואף בחלק מהמקרים לתקופות מאסר ארוכות), הורדה בדרגה, הטלת מאסר על תנאי. בתיקי סמים תוטל גם שלילת רישיון נהיגה ואף בחלק מהמקרים קנס כספי (בדרך כלל לא גבוהה, הרי בכל זאת מדובר בחיילים נעדרי הכנסות גבוהות).

הזכויות הניתנות לחייל העומד בפני חקירת מצ"ח

ככל חקירה פלילית, אלה הזכויות הניתנות לחייל אשר נחקר בחקירת מצח:

  1. הזכות הראשונה הינה לדעת בגין מה החייל נחקרהחוקרים מחויבים לומר לחייל, כבר בתחילת החקירה, בגין איזו עבירה הוא צפוי להיחקר. לדוגמא: "אתה נחקר בגין עבירת שימוש בסמים", "אתה נחקר בגין עבירת הוצאת נשק מהצבא" וכו'.
  2. זכות השתיקה – זכותו של החייל הנחקר לא לומר דבר ולשמור על זכות השתיקה. על החייל לדעת כי שמירה על זכות השתיקה עלולה לחזק את הראיות הקיימות נגדו בהמשך ההליך הפלילי, ככל ויתקיים.
  3. הזכות להיוועץ בעורך דין – לחייל הנחקר עומדת הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי – צבאי פרטי ומומלץ כי העו"ד יחזיק באישור לייצג חיילים בבית דין צבאי או להיוועץ בסנגור מטעם הסנגוריה הצבאית. שימו לב כי בחרתם להתייעץ עם עורך דין אשר הינו מומחה במשפט הפלילי ובעל היכרות מעמיקה גם במשפט הצבאי.

חשוב שתדעו כי כל מה שנאמר בחקירה צריך להירשם, על כן אל תתנהגו בפזיזות ותחתמו בסוף האמרה רק לאחר שקראתם את כל מה שנכתב בה. אם יש צורך תורו לחוקר מצ"ח לתקן את האמרה ורק אז תחתמו.

כמו כן, דעו כי חל איסור מוחלט על הפעלת לחץ על החיילים הנחקרים בדרך של איומים או אלימות מכל סוג שהוא, אולם מותר לחוקרים לבצע תרגילי חקירה ומניפולציות שונות – עורך דין צבאי מיומן ינחה אתכם כיצד להתגונן מפני אותן מניפולציות.

זימון לחקירת מצח סמים

מאחר ומדובר בעבירה הנפוצה ביותר בצה"ל החלטתי להקדיש לכך פרק נפרד. זימון לחקירת מצח סמים נפתחת בדרך כלל בעקבות מידע מודיעיני – אמירת שמו של החייל על ידי חבר אחר אשר נחקר קודם לכן, מידע שמועבר למצ"ח על ידי מפקדיו של החייל, משתפי פעולה עם מצח וכו'.

לא מעט פעמים נתקלתי במידע מודיעיני מוטעה ושיקרי אשר נמסר למצ"ח בעקבות נקמנות של חייל אחר או מפקד, טעות בתום לב ועוד.

לכן חשוב לי לנסות ולמנוע הודאות שווא (הודאה בעבירה שלא בוצעה) שהוצאו מחיילים – הודאות אשר יובילו במרבית המקרים להגשת כתב אישום בגין שימוש בסמים נגד החייל הנחקר והרשעתו בעבירה.

הודאה בעבירה נחשבת לראיה הטובה ביותר ולכן מטרת החוקרים תהיה להוציא מכם הודאה בעבירה והם יעשו זאת, בין השאר, על ידי אמירות כגון: "אם תודה בעבירה בית הדין יקל עליך", "העורך דין שלך מדבר שטויות", "תודה ותלך הביתה" וכו'.

כאשר מדובר בחיילים צעירים, בהחלט ניתן להבין איך חייל, אשר נחקר בפעם הראשונה בחייו, מתפתה ואומר לחוקרים בדיוק מה שהם רוצים לשמוע, על אף שלא תמיד הוא ביצע את העבירה כפי שהודה בה.

מסיטואציות כאלה יש להיזהר. זכרו, כי אמנם מדובר באירוע טראומטי אך הוא יסתיים במוקדם או במאוחר ולכן הימנעו מלומר דברים בפזיזות.

אם אתם או יקיריכם נקרא לחקירת מצ"ח הנכם מוזמנים לפנות אליי בהקדם. מאחר שמדובר בשלב הקריטי ביותר בחקירה הפלילית (חקירת החשוד) אשר כל מה שנאמר בה נרשם ושימש נגד החייל במשפט נגדו, הייעוץ הראשוני לחייל הנחקר הינו החלק החשוב ביותר בכל ההליך.