נהיגה בשכרות

נהיגה בשכרות

מה היא כמות האלכוהול הנמדדת שנחשבת ל נהיגה בשיכרות? איך משטרת ישראל מבצעת בדיקת שכרות לנהגים? מה היא עבירת ה נהיגה בשכרות? מה החוק אומר בעניין ומה העונשים שניתנים על ידי בית המשפט לתעבורה? הכל במאמר זה.

לא מעט אנשים התפלאו כשאמרתי להם ששעבירת נהיגה בשכרות (וכל עבירה תעבורתית אחרת) היא עבירה פלילית, שכן כמעט שאין נהג בישראל שלא נעצר לבדיקת אלכוהול על ידי משטרת התנועה. בדרך כלל הבדיקות  נעשות בימי שישי או בימי חג ובצמוד למוקדי בילוי, ביציאה מאולמות אירועים או בימים המועדים לפורענות כגון יום העצמאות או הסילבסטר.

אז כן, מדובר בעבירה פלילית ואף עבירה חמורה שכן השליטה של הנוהג ברכב בזמן שהוא בגילופין עלולה להוביל לאסון ולפגיעה בו, בחבריו ברכב או לסובבים אותו בדרך. על כן, משטרת ישראל מקדישה מאמצים רבים לתפוס את הנהגים שנוהגים בש

נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות

כרות ודואגת להביא אותם למשפט פלילי.

להסבר נוסף בדבר חומרת העבירה כנסו לקישור הבא באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולאתר אור ירוק.

נהיגה בשכרות – מי ייחשב כנוהג בשכרות

כאשר משטרת התנועה עוצרת נהג לבדיקה וקיים חשש שהנהג נוהג בשיכרות, הבדיקה תתחיל עם בדיקת מאפיינים – שיחה עם הנהג ובדיקה האם הנהג עונה לעניין, האם נודף ממנו ריח של אלכוהול, הליכה עקב אחר אגודל, הצבעה עם האצבע לאף בעיניים עצומות, עמידה על רגל אחת ועוד.

ככל והנהג לא יעמוד בבדיקת המאפיינים, הוא יופנה לבדיקה באמצעות מכשיר הינשוף.

ישנן כמה חלופות שבגינן נהג ייחשב לשיכור:

  1. נהג ששותה אלכוהול ובמקביל נוהג ברכב או ממונה על רכב ששותה אלכוהול בזמן הנהיגה (למשל: מורה לנהיגה ששותה אלכוהול בזמן שיעור נהיגה, מלווה של נהג חדש ששותה אלכוהול בזמן הליווי).
  2. מי שנהג ובבדיקה נמצא בגופו סם מסוכן.
  3. החלופה הנפוצה ביותר – מי שנמצא בגופו כמות אלכוהול הגבוהה מהריכוז שקבע שר הביטחון. הריכוז לפיו משטרת ישראל אוכפת נהיגה בשכרות הוא – 290 מק"ג בנשיפה או 50 מ"ג בדם/שתן.
  1. אכיפה לנהגים מיוחדים (נהג חדש, נהג צעיר – עד גיל 24, נהג רכב מסחרי ונהג רכב ציבורי) – 50 מק"ג בנשיפה או 10 מ"ג בדם/שתן.
  2. סעיף 64 ד לפקודת התעבורה קובע, כי מי שסירב לבדיקת אלכוהול ייחשב לשיכור.

נהג שיימצא בבדיקה כשיכור – ייפסל רישיון הנהיגה שלו מנהלית ל – 30 יום, יוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט לתעבורה והוא יעמוד למשפט.

מה העונש בגין נהיגה בשכרות

העונש הקבוע בחוק על נהיגה בשיכרות הינו עונש מינימום של שנתיים פסילה ועונשים נלויים אחרים כגון: קנס, פסילה על תנאי ו – 10 נקודות.

לטבלת הנקודות על עבירות תעבורה כנסו לקישור באתר משרד התחבורה.

שימו לב, כי החוק קובע, כי מי שהורשע כבר בעבר בעבירה של נהיגה בשכרות, יוטל עליו עונש פסילת רישיון למשך 4 שנים מינימום.

בהסדר טיעון שינוהל על ידי עורך דין לענייני תעבורה יהיה אפשר לשנות את סעיף העבירה מנהיגה בשכרות לנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים ואף לסעיפים קלים הרבה יותר וכך להקל עם העונש באופן משמעותי.

כך למשל: בתיק בו ייצג עו"ד ויינשטיין לקוח שהואשם בנהיגה בשכרות, הומר סעיף העבירה לנהיגה בחוסר זהירות מה שהוביל לכך שלא הוטלה פסילה על לקוח המשרד ולו ליום אחד וכן לא התווספו לו נקודות במשרד הרישוי.

לקריאת גזר הדין

אם שותים לא נוהגים! ואם בכל זאת שתיתם תלמדו את הטיפים הבאים

  • בכל שעה שחולפת יורדת כמות ריכוז האלכוהול ב – 70 מק"ג בערך. לכן, אם שתיתם ובכוונתכם לעלות על ההגה, המתינו מספר שעות עד אשר כמות ריכוז האלכוהול תרד.
  • רצוי לאכול מאכלים שומניים לפני ששותים. השומנים סופגים את האלכוהול ומורידים את רמת האלכוהול בדם.
  • לאחר שתיית אלכוהול מומלץ לשתות כמויות גדולות של מים שיינקו את הגוף ויורידו את ריכוז האלכוהול. מומלץ גם לאכול.
  • לעיתים שואלים אותי שאלה כגון: שתיתי 3 כוסות בירה, האם עברתי את הכמות שנחשבת ל נהיגה בשכרות?

התשובה היא שאין על כך תשובה, לכל אדם יש קיבולת שונה וחילוף חומרים שונה. למשל: אם שני אנשים שתו אלכוהול ואחד רזה בעוד השני מלא, ריכוז האלכוהול באדם הרזה יהיה גבוה יותר.

הכותב הינו עורך דין גיל ויינשטיין העוסק בייצוג נהגים חשודים או נאשמים בביצוע עבירות תעבורה.